Heen en weer.

14 augustus 2015 - Geysir, IJsland

Vanochtend was de deur van de ontbijtzaal al open en het ontbijt is bijna klaar alleen de koffie, thee en het brood moet er nog bij. Hierna vertrekken we met een flinke oosten wind in de rug richting de Golden circle van IJsland. Onderweg rijden we door het gebied met de meeste neerslag hier op IJsland; 8000 mm. per jaar. Dat is te merken en te zien. Het is hier goed groen met bloeiende lupide en we zien verscheidene regenbogen. We komen bij de Skógafoss, een waterval van 60 meter hoog. Hier lopen we 429 treden naar boven om een goed uitzicht te hebben. Dus ook weer naar beneden naar de parkeerplaats. We maken meteen een sanitaire stop want we gaan op weg naar Þórsmörk. 30 km. vanaf de ringweg. Dat wordt weer hobbelen. We rijden niet het hele stuk. Voor de laatste kilometers hebben kaartjes gekocht om met de 4x4 bus te doen. We moeten de Krossa rivier door van zo'n 70 cm. diep en dat gaan we niet doen met "onze" AWD. Ook hier heeft de regen van de laatste dagen zijn invloed op de weg. Er zijn nu een behoorlijk aantal rivierdoorsteken te maken waar we niet op hebben gerekend. Het gaat best goed maar hoe verder hoe moeilijker. Er komt zelfs een 4x4 truck vast te zitten op een doorsteek waar wij een extra poging hebben moeten doen. Dit is wel ons geluk want door de slechte condities van de weg missen we de bus om 11.45 uur. Na ruim anderhalf uur komt er een 4x4 bus de truck lostrekken uit de rivier. Deze neemt ons mee naar de Vulcano huts in Þórsmörk. Daar komen we 2 uur later aan dan gepland maar we zijn er dat is het voornaamste. We beginnen aan de klim naar Valanúkur, een hele pittige van 1,5 km. Maar na 25 minuten staan we boven met een geweldig uitzicht over Þórsmörk. We zien verschillende gletsjers liggen. Hier moeten we wel wat foto's van maken ondanks dat het geen helder weer is. We lopen terug naar de Vulcano huts. Daar nemen we wat te drinken met een heerlijke reep voor de stevige trek. Om 16.00 uur rijdt de bus weer terug. Hij brengt ons netjes terug naar de plaats waar wij de auto hebben achter gelaten. We rijden achter de bus terug naar de ringweg. Wij nemen nog een kijkje bij de Seljalandsfoss. Het is een stuk rustiger dan vanochtend toen we er voorbij reden op de parkeerplaats. We lopen naar de 65 meter hoge waterval waar we net als iedereen ook achter door lopen. We worden er wel nat van maar dat droogt ook wel weer. We rijden verder richting Geysir. Onderweg eten we in Hella. Bij restaurant Arhús. Carlijn besteld een grote pizza, Judith kipnuggets met friet, Alexandra een tagliatelle met gehakt en saus en Jørgen neemt een vissalade. Het smaakt goed. Het is nu nog een uur rijden naar Geysir. Daar halen we de sleutel op voor de komende 2 nachten. We hebben een leuke houten huisje verdeeld in tweeën. We pakken onze spullen uit en de deur valt dicht van de kamer van de meisjes en de sleutel ligt nog binnen. Pech!! Die krijgen we niet meer open. We gaan naar de receptie en zij zorgen ervoor dat de deur door iemand van het restaurant wordt opengemaakt. Dat wordt dadelijk lekker slapen.

1. Nellie:
    15 augustus 2015
    Wat n mooie reis. Geniet elke keer van jullie verslag en foto,s.
    Groetjes Nellie
  2. Pierre:
    15 augustus 2015
    Ziet er allemaal nog gelukkig uit maar ook een beetje verkleumd neem lekker een heet bad daar en je kunt er weer tegen aan.GRoetjes Oma EN OPa