Krachtig.

10 augustus 2015 - Egilsstaðir, IJsland

Vanochtend rustig begonnen. De meisjes worden vandaag gewekt door Alexandra. Op het gemak ontbijten we. We gaan verder via de ringweg naar het oosten. Na een goede 20 minuten slaan we linksaf naar het noorden, richting Ásbyrgi. We rijden nu aan de westelijke kant van de Jökulsárgljúfur. Onderweg komen via een goed begaanbare weg uit bij de parkeerplaats van de Dettifoss. Deze waterval is wat betreft waterverplaatsing de krachtigste waterval van Europa. Dit moet echt wel een grote attractie zijn aan de hoeveelheid parkeerplaatsen die hier te zien zijn. We lopen via een breed pad naar de kloof toe. Het bruilende geluid horen we al en het opstuivende water komt ons tegemoet, de wind staat hier in ons nadeel. We kijken eerst vanaf een centraal punt hoe we dit hier aan gaan pakken. We gaan eerst naar het droge uitkijkpunt. Hierna gaan Jørgen, Carlijn en Judith de uitdaging aan om naar het natte uitkijkpunt te gaan. Alexandra maakt hier van bovenaf foto's van. We worden flink nat van deze uitdaging. Jørgen loopt nog een stukje verder stroomafwaarts om nog wat foto's te maken. Daarna lopen we kwartiertje stroomopwaarts en komen we bij de Selfoss uit. Deze waterval ziet er wel wat minder krachtig uit. We vervolgen onze weg verder naar Ásbyrgi via een gravelweg. Daar tanken we en maken een sanitaire stop. We steken daar de rivier over en rijden in zuidelijke richting terug naar de ringweg. We rijden nu aan de oostelijke kant van de Jökulsárgljúfur. We komen nu eerst een andere waterval tegen die we straks niet konden zien: de Hafragilsfoss. Hier kun je goed zien dat hij door een nauwe kloof heen loopt. Een stukje verder komen we weer bij de Dettifoss uit. Hier is het een stuk minder toeristisch maar het is zoeken naar een parkeerplekje. We kunnen aan deze kant veel dichterbij de waterval komen. De wind is van deze kant van de waterval wel in ons voordeel. We kunnen hier op ons gemak rond kijken zonder flink nat te worden. Jørgen gaat de uitdaging aan om op het randje van de rotsen een mooi plaatje te kunnen schieten. Alexandra vindt dit maar niets. Na wat engelengeduld van Jørgen en de meiden heeft hij toch zijn plaatje kunnen maken. We lopen ook door naar de Selfoss wat aan deze kant een stuk moeilijker is. We volgen het gemarkeerde pad maar want er liggen hier veel rotsen. Hier maken we nog wat foto's en lopen terug naar de auto. We rijden over de gravelweg terug naar de ringweg. Dan rijden we in ruim anderhalf uur door een prachtige omgeving naar Egilsstaðir toe. Hier zien we tussen de groene bergen aan de ene kant en een kaal rotslandschap aan de ander kant ook nog van heel dicht bij een mooie regenboog. Men noemt dit niet voor niets de verloren hoek van IJsland. We checken in bij Skipalækur Guesthouse. Zij bevelen ons 2 restaurants aan om te gaan eten. We kiezen voor café Nielsen. Benieuwd wat er op de kaart staat om te eten.

1. Pierre:
    11 augustus 2015
    Hou Jorgen een beetje aan het lijntje een foto kan de laatste zijn,prachtig om zo,n natuur geweld te zien.Groetjes je pa en ma