Snæfellsnes, IJsland in miniatuur!!

31 juli 2015 - Grundarfjörður, IJsland

Vanochtend wat later op pad er staat en rustige dag in het verschiet. We gaan het schiereiland Snæfellsnes ontdekken. Na een tijdje rijden komen we uit bij de vogelrotsen van Arnatstapi. Bij het parkeren is het opletten voor de Noordse sternen deze vliegen af en aan naar hun jong grut. We volgen het pad langs de kliffen waar we veel drieteen meeuwen zien zitten op hun nesten. Het is een kabaal van jewelste. We rijden een stukje verder naar Hellnar waar het leuke kaffihús Fjöruhusid zich bevind. Daar drinken we koffie, thee en warme chocomel met een lekkere vers gebakken wafel. Daar worden ook nog wat foto's gemaakt. We rijden verder naar Vatnshellir in het Snæfellsjökull NP. Hier gaan we op ontdekkingstocht onder de grond in een oude lavastroom van 1750 jaar geleden. De grot bestaat al 8000 jaar. De oude lava stroom bestaat uit drie gedeeltes: Vaettagangur, Idur en Bardarstofa. We dalen via 2 wenteltrappen af naar 35 meter onder de grond. Op aanraden van de gids zoeken we een stevige plaats en doen alle zaklampen uit en houden even stil. Het is echt aarde donker en we horen allen het sijpelwater druppen. We komen uit op het punt waar Jules Verne door de aarde naar Stromboli in Italië gaat ruim 3000 km. verderop. We kunnen niet verder maar de gids vertelt ons dat er hieronder nog een grot zit. Wij springen met z'n allen en horen duidelijk een hol geluid. Dat moet de weg naar Stromboli zijn!! Foto's maken is hier dus een enorme uitdaging in het pikke donker. We zien vanavond het resultaat wel. Wat een indrukwekkende ervaring hier in een oude lavastroom. We rijden door naar het hotel voor vandaag in Grundarfjördur. Ik denk dat we Italiaans eten op z'n IJslands.

1. Jeanne en Giel:
    31 juli 2015
    Hoi Hoi
    Wat een belevenis hé....... geweldig ennop de foto te zien goed weer zonder jas
    houden zo Geniet er met volle teugen van Meisjes hebben jullie het ook naar de ziin dikke Kus