Wasknijpers.

9 augustus 2015 - Reykjahlíð, IJsland

Vanochtend wat later opgestaan na de vermoeiende dag van gisteren. De meisjes kunnen dit wel waarderen. Vandaag blijven we in de buurt van Reykjahlíð. We rijden een klein stukje naar Krafla. Dit is nog geen 20 minuten. We gaan eerst naar de Víti van Krafla. Dit meertje is goed te bereiken met de auto. Hier maken we een korte stop. Jørgen maakt natuurlijk even wat foto's en Carlijn en Judith spelen even tikkertje. Een stukje terug parkeren we de auto en lopen langs de helling van de Leirhnjúkur naar de Hófurkrater. Onderweg komen we langs pruttelende modderpotten en hete bronnen. Er hangt hier een lucht van rotte eieren. Nadat we de balkenpaadjes verlaten hebben lopen we over de lavavelden verder. We komen uit bij de Hófukrater, deze ligt op 560 meter hoogte. Hier zien we de zwarte jonge lava, dit is pas 30 jaar jong. We lopen verder langs rokende spleten en kleine krateropeningen. Het lijkt wel of het hier nog leeft na 30 jaar. Onderweg warmen Carlijn en Judith hun handen op aan de warme lucht. Verder hebben we een goed uitzicht over de verschillende lavastromen van verscheidene decennia geleden. We zijn terug bij de auto waar we een picknick achter in de kofferbak houden want er staan hier geen tafels. We rijden naar de parkeerplaats van Hverir. Hier is het een heel stuk drukker omdat dit vlak aan de ringweg ligt zodat mensen sneller een kijkje komen nemen. We lopen door het thermische gebied van Hverarönd. Hier zijn ook veel modderpannen, stoombronnen en solfataren. Dit zijn hier de grote "smaakmakers", zij zorgen voor een echte grote rotte eieren lucht. We lopen hier tactisch doorheen zodat we er het minste last van hebben. We lopen verder waar de meeste mensen omdraaien en daar is het dus een stuk rustiger. We volgen het wandelpad naar de top van de Námafjall. Deze ligt ruim honderd meter hoger dan de parkeerplaats. Hier hebben we een prachtig panorama over het vulkaanlandschap. Na een klein uurtje zijn we weer terug in de drukte. Daar maken we nog even snel een foto bij een grote solfataar want het stinkt er enorm en het maakt een flink grommend geluid. We rijden terug richting Reykjahlíð maar slaan net na de heetwaterbaden van Mývatn linksaf naar Grjótagjá. Hier ligt de zwemgrot van Grjótagjá. Deze bestaat uit meerdere openingen en het water is ruim 45 graden, heet dus. Baden mag hier nu niet meer sinds de laatste uitbarsting van de Krafla. We nemen binnenin een kijkje en zitten hier lekker warm. We maken nog wat foto's en rijden terug naar het hotel. Vanavond eten we weer bij Gamli Bærinn. We zorgen ervoor dat we op tijd zijn in de hoop dat we niet hoeven te wachten.

1. Jeanne en Giel:
    9 augustus 2015
    O het klinkt allemaal GEWELDIG mooie vacantie toch hier genieten we ook
    nog fijne dagen dikke kus voor allemaal pa en ma
  2. Pierre:
    10 augustus 2015
    Pruttelende modderpotten hete spleten modderpannen stoombronnen solfataren rotte eieren lucht grommende geluiden heetwaterbaden zwemgrotten we zouden er zelf bij willen zijn,nog veel plezier en doe vanavond een lekker geurtje op groetjes pa en ma