Stadswandeling.

17 augustus 2015 - Reykjavík, IJsland

Vanochtend echt uit kunnen slapen, de wekker stond op 9 uur. Dat is rustig wakker worden na al die dagen. Het ontbijt staat hier klaar tot 10 uur. We genieten hier weer volop. Er worden zelfs weer wafels gebakken. Deze keer door Alexandra zelf. We gaan vanochtend eerst met de auto een stukje op pad naar een grote winkel van Ice Wear aan de buitenrand van Reykjavík. Daar kopen we voor Carlijn een lekker warm vest en voor Judith een leuke trui. We rijden terug via de Perlan, een cultureel centrum met enorme grote warm water tanks en een mooi panoramadek bovenop. Vanaf hierboven hebben we een goed uitzicht over de stad Reykjavík. We zien duidelijk de markante Hallgrímskirkja staan en hebben een goed zicht op het vliegveld van Reykjavík, dit wordt gebruikt voor de nationale vluchten hier op IJsland. We rijden terug naar het hotel en parkeren de auto bij het hotel. We stippelen een route uit die we willen lopen om de voor ons interessante bezienswaardigheden te zien. We gaan eerst op zoek naar een platenzaak voor Geoffrey of ze daar misschien een T-shirt van Björk verkopen. De platenzaak zit niet meer op het opgegeven adres, het is nu voortaan een koffiebar. Helaas pech voor Geoffrey. We lopen verder door naar Höfði. In dit voormalig Frans consulaat hebben Reagan en Gorbatsjov in 1986 gesproken over het einde van de koude oorlog. Het ligt er niet zo mooi als je zou denken. In de directe omgeving staan heel wat kantoorgebouwen. We vervolgen onze wandeling langs de kust naar Solfar. Een  modern roestvrij stalen kunstwerk dat lijkt op een Vikingschip. We beginnen wel wat trek te krijgen in iets lekkers en gaan op zoek naar het wereldberoemde hot dog kraampje hier op IJsland dat van Bæjarins Beztu Pylsur. Het staat niet op de kaart vermeld maar Jørgen heeft wel een idee waar we het kunnen vinden. Het moet ergens zijn "langs" de kade in de buurt van de haven. Na een kleine omzwerving zien we daar het kraampje staan. De rij die er staat is niet zo lang dus sluiten we aan. We bestellen 2 broodjes met worst en ketchup en de andere 2 met alles erop. Dit is dus met ketchup, zoete mosterd, remouladesaus , krokant gebakken ui en rauwe ui. De honger is weer voor even gestild. We lopen nu door de winkelstraten naar de Hallgrímskirkja toe. De kerk ziet er wel strak uit hoor, het lijken bijna echte basaltzuilen. Helaas staat er een grote vrachtauto behoorlijk in de weg om een goede foto te kunnen maken. Maar Jørgen probeert er toch iets geslaagds van te maken. We gaan terug naar de winkelstraat die we zo volgen tot aan het hotel. Hier proberen we nog een leuke souvenir te kopen voor thuis. Judith koopt een leuke tas met een IJsland-print, twee kettinkjes en een sleutelhanger. Carlijn houdt het bij een kettinkje en een magneet maar wil straks nog verder zoeken als we ergens gaan eten. We rusten even lekker uit op de kamer. We lopen terug door de winkelstraat met Carlijn voorop. Ze weet waar we ongeveer moeten zijn, een souvenirshop met veel papegaaiduikers voor de raam. En jawel daar wordt een beeldje van deze leuke zeevogel gekocht door haar. We zoeken nu een restaurant op. Dat is nog niet 1 2 3 gedaan want wat willen we eten vanavond. We zien iets wat ons aanspreekt en gaan zo dadelijk terug. Eerst nog naar de winkel van Ice Wear hier in de drukke winkelstraat. Alexandra twijfelt of ze hier nog een nieuw vest koopt en Jørgen koopt nog snel even een nieuwe jas. We lopen terug naar het restaurant wat we op het oog hebben maar helaas geen plaats. We komen uit bij Prikið Kaffihús, zij zeggen het 1e café/restaurant op IJsland te zijn. We vinden hier zelf een plaatsje maar moeten wel even wachten voordat we kunnen bestellen. In de tussentijd rikken we nog even. Het eten smaakt goed hier. We lopen terug naar het hotel door de winkelstraat. We neuzen nog wat rond. We komen terug op de kamer waar we onze spullen alvast een beetje klaarmaken om weer in te pakken voor morgen. Jørgen maakt zijn verslag voor vandaag in orde en de meisjes spelen samen een spelletje bowlen via een app op de telefoon van Judith.