Koud geluk.

16 augustus 2015 - Reykjavík, IJsland

Afgelopen nacht allemaal lekker geslapen. We gaan weer lekker ontbijten hier. Carlijn schept weer goed op maar niet zoveel als gisteren. We pakken alles weer in de auto en maken hier nog even een rondje in Geysir. De beroemde geiser van Geysir is momenteel herstellende van een moordaanslag, er is vuil en zeep ingegooid. De Stokkur komt nog wel tussen de 8 en 15 keer per uur tot uitbarsting. Bij de eerste uitbarsting schrikken we toch wel even met wat voor een kracht dit gepaard gaat. We hebben geluk en kunnen redelijk snel onze gewenste foto's maken. Er zijn ook nog een paar warmwaterbronnen te zien die door de silicaten mooi blauw kleuren. Na een klein uurtje gaan we op weg naar Reykjavík. We bezoeken nog het Þingvellir NP. Dit is de plaats op IJsland waar je duidelijk kunt zien dat de tektonische platen uit elkaar gaan. Aan de ene kant is de muur van Noord-Amerika te zien en aan de andere kant de glooiende bergen van het Euraziatische deel. Daartussen ligt nog een enorme vlakte. Hierin vlakbij de Amerikaanse kant bevind zich de Silfra kloof. Deze is gevuld met koud helder water van 2 graden Celcius en heeft een zicht van meer dan 100 meter. We hebben afgesproken om 12 uur bij het bezoekerscentrum om te gaan snorkelen. We rijden achter de gids aan naar het omkleedpunt bij een te kleine parkeerplaats. We moeten onze auto een stuk verder neerzetten. Judith en Jørgen gaan zich omkleden en krijgen daar een hele uitrusting aan om te gaan snorkelen. Een warm droogpak, een overpak met daaraan vast schoenen, een bivakmuts, handschoenen, flippers en een duikbril met snorkel. We steken de weg over een komen bij een trap die in het water van de Silfra kloof uitsteekt. In twee groepen gaan we te water. Wij zitten in de laatste groep en kunnen zo zien hoe je te water gaat. We dobberen op ons gemakje met de stroom mee richting het meer van Þingvellir. Het lijkt wel of we zweven, op sommige stukken in de kloof  kun je wel tot 50 meter naar beneden kijken. Op het einde van de kloof is het opletten dat we links de "lagune" in zwemmen anders wordt het flink zwemmen tegen de stroom in om terug te komen. We hebben ruim een half uur rond gedobberd en zien weer een trap verschijnen waar we achterwaarts naar boven gaan, handig die flippers! Het pak heeft goed geholpen we zijn nog helemaal droog, alleen onze handen zijn ijskoud. Wat hebben zij een geweldige ervaring meegemaakt! Judith en Jørgen worden net als bij het aankleden nu ook geholpen bij het uitkleden. Daarna wacht hun een lekkere warme chocomel. Daarna lopen we nog met zijn vieren langs de echomuur. Hier zijn enkele uitzichtpunten waardoor je de breuk duidelijk kunt zien. We houden het hier voor gezien een rijden naar ons hotel in Reykjavík voor de komende 2 nachten.

1. Pierre:
    17 augustus 2015
    Jammer dat de geiser in reparatie is en dat hij of zij beveiligd wordt tegen de volgende aanslag.Waar zijn de selfies van de snorkelaars lijkt mij wel hilarisch.Nog veel plezier in Reykjavik en in het penismuseum Groetjes Pa en MA.
  2. Hans van Dijk:
    17 augustus 2015
    brr koud he. Je kunt beter snorkelen in de caribean.