Kjölur

15 augustus 2015 - Geysir, IJsland

Vanochtend de wekker op 8 uur. Iedereen van ons wordt rustig wakker. We gaan naar het ontbijt toe. Dit is weer een feestje vanochtend. Zeer uitgebreid en Carlijn straalt van oor tot oor zoveel lekkers ligt er klaar. Het ontbijt duurt dus wat langer dan anders maar we nemen het er maar van vandaag. We vertrekken rond 10 uur voor de Kjölur-route. Dit is een route die dwars over het hoogland van IJsland gaat. We rijden de weg naar het noorden en komen eerst bij de Gullfoss. De grote parkeerplaats bij deze waterval ziet er nog behoorlijk leeg uit dus maken we hier maar alvast een korte stop. Ook hier komt het water met enorm geweld voorbij. We rijden verder naar het noorden waar al snel de asfaltweg ophoudt en overgaat in gravel, gruis en stenen. Na zo'n 5 kwartier komen we bij de afslag naar de Kerlingarfjöll. We lopen hier omhoog de bergen in. Dit is een kleurrijk gebied met veel rhyoliet (edelsteen) maar daar zien we helaas niet veel van want de regen en wind zorgt ervoor dat we omkeren en teruggaan naar de auto. Onderweg zien we nog wel een goudplevier. We vervolgen onze weg naar het noorden en rijden in een grote bocht om de Kjalfell (een berg van 1000 mtr. hoog) heen. Na ruim een uur rijden nemen we de afslag naar Hveravellir. Dit is een geothermisch gebied in het ongerepte deel van IJsland. We maken een korte wandeling over het houten planken pad want Jørgen heeft ergens gelezen dat hier een echte natuurlijke hot pot is. De badkleding halen we achter uit de wagen en zoeken de hot pot op. We kleden ons om in een ijzige kou een gaan de hot pot in. Die is echt hëét! Dat bordje in de hoek 80-100 graden hangt er niet voor niets. Via een koudwater aanvoer aan de andere kant kun je zelf de temperatuur opzoeken die je aangenaam vindt. Hier blijven we lekker een klein half uurtje inzitten. Dit geeft echt het gevoel van IJsland! Maar er uit dat is dan weer even zo koud. Snel aankleden en we hebben het weer lekker warm. We eten en drinken nog even wat in de auto en rijden terug naar het zuiden. Na aankomst in Geysir eten we in de Kantina en gaan nog even naar het "zwembad" van het hotel. Daarna lekker douchen en verder hebben we een rustige avond.

1. Pierre:
    16 augustus 2015
    Onderste foto ziet er wel lekker uit even rood opstoken dan ben je nog warm bij het aankleden. ps Willen jullie woensdag middag komen brunchen pa en ma.