IJskoud.

12 augustus 2015 - Kirkjubæjarklaustur, IJsland

Vannacht heerlijk geslapen met dat uitzicht op de gletsjer. We nemen een simpel ontbijt. We rijden naar de Hoffelljökull waar we vanuit de kamer zicht op hebben gehad. Het is toch nog bijna 5 km. rijden er naar toe. De bestemming voor vandaag is Kirkjubæjarklaustur . Onderweg maken we nog even een uitstap naar de Jöklasel. Een "berghut" op 840 meter waar we een mooi uitzicht hebben op de gletsjer van Skálafellsjökull. We gaan verder naar Jökulsárlón, het ijsbergenmeer. Hier moeten we anderhalf uur wachten voor dat we aan de beurt zijn. Ondertussen worden we tot onze grote verbazing vermaakt door een tiental zeehonden. Het wordt vloed dus de ijsbergen worden weer terug gedreven het meer in. We zijn aan de beurt maar inmiddels hebben we voor het eerst onze poncho's voor de dag moeten halen. Het miezert behoorlijk. Het wordt een ronde van bijna 3 kwartier met een groot amfibievoertuig voor 20 personen. We proberen zo goed mogelijk wat foto's te maken en krijgen midden op het meer ook nog even een korte uitleg van Veronica. Wel een mooie ervaring maar ontzettend jammer dat het weer ons nu in de steek laat. We rijden verder richting hotel. We komen nog bij Skaftafell waar het even droog lijkt. Jørgen loopt met de toestemming van de meisjes even snel naar de Svartifoss toe. In nog geen uur is hij al weer terug. Dat heeft hij snel gedaan. We zoeken nu het hotel op in Kirkjubæjarklaustur. We hebben het gevonden naast de ringweg. Hier slapen we voor de 2 komende nachten. De naam van de gletsjer volgt morgen. Want we zitten hier in de eetzaal snel dit verslag te maken zonder onze aantekeningen van vandaag bij de hand. Hopelijk is het morgen beter.

1. Nellie:
    13 augustus 2015
    Op het ijsbergen meer is de film van james bond gemaakt.wat was het mooi daar,jammer van het weer. Nellie
  2. Pierre:
    13 augustus 2015
    Jorgen neem een jagermeister en de kids een hete chocomel dat hebben ze wel verdiend zo te zien. groetjes en we hopen dat het zonnetje morgen schijnt. Oma en Opa.