Uitzicht.

11 augustus 2015 - Hoffell, IJsland

Vandaag worden we wakker van de wekker. De gordijnen hier zijn meer voor de sier. Na het ontbijt vervolgen we de weg hier langs het guesthouse. Op weg naar een wandeling. We rijden langs de brede rivier de Lagarfljót naar het beginpunt voor de tocht naar de Hengifoss. Deze begint meteen pittig met een klim van 61 traptreden. Na anderhalve kilometer klimmen komen we bij de Litlanesfoss uit. Vanaf hier kunnen we in verte de Hengifoss al zien. Dit is toch nog een kilometer verder. We bekijken van punt tot punt hoever we kunnen komen. Het valt allemaal mee en we komen bijna tot aan de voet van de waterval. Het weer is ons vandaag gunstig gezind want de zon komt af en toe even flink te voorschijn. Hier rusten we uit en maken we foto's. Jørgen klimt nog een stukje verder tegen een steile helling omhoog om zo de hele waterval te kunnen zien. Carlijn en Judith vermaken zich met hun telefoons om grappige foto's met de waterval te maken. We lopen terug naar de auto. Hier eten we even een lekkere koek en drinken we wat. We steken de rivier over en rijden aan de andere kant terug naar de ringweg. Op naar het zuiden. Het asfalt van de ringweg gaat na 18 km. over in gravel. We komen op het punt uit om de ringweg verder te volgen of de Öxi-pas te nemen. Het is goed weer dus nemen we deze "kortere" weg. De maximale hoogte van deze pas ligt op 532 meter en heeft af en toe een dalingspercentage van 17% voor ons. Want wij rijden hem van noord naar zuid anders was het flink klimmen geweest met de auto. We rijden langs een aantal fjorden naar Höfn. Hier doen we even wat kleine boodschappen en we zoeken een restaurant om te eten. Want waar we vannacht slapen is niet veel in de buurt. We komen uit bij het Pakkhús aan de haven. Hier nemen Carlijn en Judith de fish en chips, Alexandra een flet bread met een kopje kreeftensoep en Jørgen pakt een IJslandse fish stew. We tanken hier meteen ook nog maar even voor de zekerheid. We rijden nu nog het laatste stukje naar guesthouse Hoffell voor de komende nacht. Het heeft een schitterend uitzicht op de Hoffellsjökull. We kleden ons om en lopen naar de geothermische warmwater baden. We zitten hier lekker een goed uur met zijn vieren in een van de vijf hot tubs. We gaan terug om te douchen. We eten nog even een broodje knakworst want we hebben al vroeg gegeten vandaag. We gaan dadelijk lekker slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erwin:
    13 augustus 2015
    Leuke foto's met de waterval.