Van koud naar heet.

30 juli 2015 - Hvanneyri, IJsland

Vanochtend op tijd op pad want we gaan via de Kalidalur hooglandenroute naar Húsafell. Voor het eerst is het duidelijk waarom er een auto met AWD Drive nodig is. Het asfalt gaat over in gravel en daarna rijden we over onverharde weg. Onderweg zien we ook voor het eerst de "seismograaf mannetjes". Daar is het verzamelpunt om met de shuttle-bus naar het "basiskamp" onderaan de Langjökull-gletsjer te worden gebracht op 750 meter hoogte. Na een klein half uurtje komen we aan bij de 8WD Monstertruck waar we direct in kunnen stappen. Dat is het voordeel omdat we dit van te voren hebben gereserveerd via IJsland Tours. Na een rit over de gletsjer van 3 kwartier komen bij de ingang van de Ice cave op 1260 meter. We hebben geluk. Er is afgelopen winter 3 keer zoveel sneeuw gevallen dan normaal dus er is een lange gang gemaakt tot de ingang van de Ice cave.  Daar krijgen we een tocht onder leiding van een gids van ruim dik anderhalf uur. We zien onderweg met de hand gemaakte ruimtes maar komen ook bij natuurlijke gletsjerspleten. Zeer indrukwekkend tot 30 meter onder de sneeuw tussen het ijs. Daarna 'full speed" naar beneden. Dit in goed 25 minuten. Echt een belevenis!! Daarna op weg voor de eerste watervallen voor ons op IJsland. Ze liggen als een attractie bij elkaar. Het gaat om de Barnafoss en de Hraunfossar. De eerste van deze is een waterval in een rivier en de tweede is een lavawaterval die door de grond na 46 kilometer naar buiten komt. We rijden naar ons hotel richting Borgarnes. Onderweg komen we nog bij de grootste heetwaterbron van IJsland de Deildartunguhver, 80 kubieke meter kokend water per minuut komt hier naar boven. Dit wordt in een pijpleiding naar Borgarnes en Reykjavik gepompt voor de energievoorziening van deze steden. In de verte zien we de zee weer verschijnen dus we zijn bijna bij het hotel voor vandaag. Het was vandaag een prachtige dag!!

1. Robert, Monique & kids:
    Hallo vakantie genieters
    Ik weet niet wie schrijft maar het leest heel gezellig
    Het laat zeker door komen dat jullie een geweldige dag hebben gehad op naar al die volgende avonturen
    Wij blijven zo op afstand ook mee genieten
    Kus van ons viertjes
  2. Hans van Dijk:
    31 juli 2015
    Ziet er indrukwekkend uit. veel plezier en tot horens
  3. Pierre:
    31 juli 2015
    Lijkt wel een hoogte punt jullie kunnen nu wel naar huis komen,niet dus. Op naar het volgende hoogte punt. Groetjes en veel plezier. OMA en OPA.