Schip Ahoy!

1 augustus 2015 - Flatey, IJsland

Vanochtend op tijd aan het ontbijt want we moeten op tijd op pad. In Stykkishólmur nemen we de veerboot van 9.00 uur naar Brjánslækur. Na 1½ uur varen komen we bij het eiland Flatey. Hier stappen we van de veerboot af en de auto gaat verder. Die zien we als het goed is morgen weer in de haven. We droppen onze koffers in een van de 2 auto’s hier die het eiland rijk is. We lopen verder naar enigste hotel hier op het eiland. We kunnen vast inchecken voor 1 kamer waar we onze spullen neer kunnen zetten. In het “Samkomuhúsid” drinken we eerst wat zodat sommige van ons bij kunnen komen van de overtocht hier naar toe. Ondertussen bestuderen we de plattegrond van het eiland. We besluiten om de eilandtour met de klok mee te lopen. We komen eerst uit bij Lundraberg. Dit is met 16 meter het hoogste punt van het eiland. Hier onderaan bevinden zich nesten van papegaaiduikers. Na een fotostop van deze leuke zeevogels lopen we verder. Onderweg worden we aangevallen door de Noorse stern. Zij zien ons als ongenode gasten. Zij weten niet dat 2 weken geleden hun broedgebied weer is opengesteld. Aan de andere kant van het eiland gekomen zien we 2 oude scheepswrakken liggen bij Hólsbúdarpoll. We steken het eiland over en komen uit bij de kerk met het speciale schilderwerk op de plafonds van het boeren- en het dagelijkse leven hier in de Breidafjördur. We lopen naar het hotel waar we inchecken voor de tweede kamer. Deze heeft een mooi uitzicht op de oude natuurlijke haven van Flatey. We nemen een kopje soep op de kamer. Jørgen gaat nog even alleen naar Lundraberg om te kijken of hij nog enkele mooie foto’s kan maken. Waar we vanavond eten is niet moeilijk, er is hier maar 1 restaurant. Wat we eten zal wel vis of lam worden denken wij.

1. Pierre:
    3 augustus 2015
    Geniet met volle teugen maar geen papegaaiduikers eten ,Judith en Karlijn laat ook eens van je horen of schrijven. Groetjes oma en opa